Wetenschappelijk onderbouwd

Wetenschappelijk onderbouwd

Taalkundig vertonen de methodes waarmee kinderen leren lezen echter nogal wat constructiefouten: ze leren een aantal essentiële dingen niet aan, ze leren sommige dingen fout aan en ze brengen kinderen in de war.

De Alfabetcode daarentegen werkt die warrigheid en incorrectheid in het lees- en spellingonderwijs weg. Leesproblemen moeten door leesonderwijs worden voorkomen en opgelost. Om echt effectief te zijn, moet dat leesonderwijs helder zijn en correct. Dat is een minimale kwaliteitseis. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat warrige of foute instructie beter kan zijn dan heldere en correcte. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat bepaalde subgroepen van kinderen beter af zouden zijn met instructie die minder helder en minder juist is.

Als de Alfabetcode helder en correct is, maakt Alfabetcode-leesonderwijs dus een betere kans om alle kinderen vaardig met het schrift te leren omgaan. Dat betekent niet dat alle kinderen het even vlot zullen leren. Het betekent ook niet dat alle kinderen uiteindelijk even goed zullen lezen en spellen. Er is namelijk niets in het leven wat moet worden aangeleerd en door alle mensen even vlot en even goed wordt opgepikt.

De ervaringen met de Alfabetcode zijn echter wel zo dat we durven te zeggen dat elk kind leert lezen! Een vaardigheid die voorwaardelijk is om te leren.

Naast de methode maken we een podcast over de Alfabetcode. In de podcast De Alfabetcode wordt de uitvinder van de methodiek, Erik Moonen, geïnterviewd over alle aspecten van de methode. Dat start met de uitgangspunten, de veelgestelde vragen komen aan bod, maar ook de valkuilen. Waarom moeten we sommige dingen niet meer doen, zoals woordjes klappen en letters in de lucht schrijven.

NOT 2025

Van 21 t/m 25 januari 2025 staan wij op de NOT 2025: hét event voor de onderwijs- en kinderopvangsector. Kom je ook ? Meld je nu gratis aan via deze link!

NOT Beurs